Z londyńskiego metra




---
Kolejnym filmem oskarowym (otrzymał za najlepszy scenariusz adaptowany, plus trzy inne nominacje) były "Tamte dni, tamte noce", które jest mi trudno obiektywnie ocenić, zapałałam bowiem natychmiastową, nieuzasadnioną i żywiołową antypatią do Olivera, i kiedy się film skończył, odetchnęłam z ulgą, że nie muszę już na tę wstrętną blond gębę patrzeć. Pomijając osobiste animozje, nazajutrz doszłam do wniosku, że jest to bardzo ładny film, w którym wszystko jest wyidealizowane: Włochy przepiękne, upał porażający, dom obłędny, młodzianek genialny, rodzice cudownie i nadmiernie wyrozumiali. To zabieg celowy, ten film opowiada o wspomnieniach (i tu wyjątkowo polskie tłumaczenie jest właściwie lepsze od oryginalnego tytułu, ale to zasługa tłumacza powieści), a wszyscy mamy tendencję do ich idealizowania. Niepotrzebne jest tylko nadmierne rozgadanie ojca pod koniec, wszystko zostało wystarczająco jasno pokazane wcześniej. Gdybym bardziej polubiła głównego bohatera, byłabym urzeczona całością. Reżyserowi w szczególności udało się bardzo pięknie pokazać fizyczną stronę namiętności: zazwyczaj wychodzi albo porno, albo przeestetyzowane przemilczenie.  Tu natomiast jest prawda, a przynajmniej ten rodzaj prawdy, jaki przechowujemy w pamięci.
Londyn, chyba z metra

Tatry, ach Tatry...

Chata pod Rysmi

Z Norwegii od Ferity

Z Argentyny od Magdy

Szkockie góry od Bere

Od Kamenari

Golden Gate Bridge; od Ani

Z Krymu od Ani